Wokken

Haal de wok tevoorschijn voor een snelle, gezonde en gevarieerde maaltijd. Leer de kneepjes van succesvol wokken.
Wokken

Snel & smaakvol
De wok is een onmisbare keukenhulp wanneer je een gezond eetpatroon wilt volgen. Bovendien behouden groenten met deze bereidingswijze de meeste vitamines en kleur.


Smaakvolle traditie
Al eeuwenlang koken Chinezen met de wok. Door het snel verhitten onder hoge temperaturen behoud je niet alleen de kleur en consistentie van de ingrediënten, maar ook de smaak en het vitaminegehalte. Naast de traditionele gietijzeren wokpannen zijn er tegenwoordig ook gecoate woks voor keramische- en inductiekookplaten verkrijgbaar. Met heel weinig olie en een snelle bereidingstijd is dit een geweldige manier om een heerlijke, lichte maaltijd op tafel te toveren.

Om je tanden in te zetten
De wok is ideaal voor een vetarme bereiding van een maaltijd. Hoe korter de kooktijd, hoe knapperiger de ingrediënten. Met een beetje oefening krijgen zelfs onervaren koks een heerlijke maaltijd op tafel!

Wok
Tips voor de wok
  • Zet alle ingrediënten alvast klaar voordat je de wok verwarmt. Zo voorkom je dat iets aanbrandt.
  • Snij het vlees of de vis in dunne reepjes en zet klaar. Als je de reepjes in dezelfde grootte snijdt is de gaaring van het product gelijkmatig.
  • Droog de ingrediënten na het wassen af om spetteren van hete olie te voorkomen. Bovendien verandert het overtollige water het wokgerecht in een soort stoofpot.
  • Gemarineerd vlees moet worden afgedept voordat het de wok in gaat. Voeg de marinade liever vlak voor het opdienen toe zodat je een smakelijke saus krijgt.

Snel roerbakken is belangrijk
De wok moet goed heet zijn om alle ingrediënten in een korte tijd te laten garen, maar je wil natuurlijk voorkomen dat alles verbrandt. Het is daarom van belang dat je snel roerbakt. Doe dit in een scheutje olie, bij voorkeur een plantaardige die van nature weinig smaak heeft. Uiteraard kun je de verschillende oliën aanpassen aan het recept: kies bij oosterse gerechten eens voor een kruidige wokolie en gebruik olijfolie bij mediterrane ingrediënten. Overigens, sesamolie smaakt heerlijk, maar het verbrandt snel. Gebruik het liever in marinades die je aan het einde van de kooktijd toevoegt.

Oosters wokken
Snij knoflook, Spaanse peper en gember in fijne reepjes en roerbak ze zo'n vijftien seconden in de hete olie, zodat deze een heerlijke smaak krijgt. Voeg vervolgens het vlees, de vis of de zeevruchten toe. Het is raadzaam om vlees of vis zodra ze gaar zijn even uit de wok te halen en dan de groenten kort te roerbakken. Zo behouden de ingrediënten hun eigen smaak. Een beetje water laat de groenten op hetzelfde moment slinken. Voeg vervolgens het vlees of de vis weer toe. Als je saus wilt gebruiken, dan voeg je die als laatste toe. Populair zijn Chinese vijfkruidensaus, smakelijke oester- en vissaus (zout), sojasaus, Hoisin-saus en zwarte bonensaus. Chilisaus is verkrijgbaar in verschillende scherptedoseringen - dus weet wat je kiest! Ben je op zoek naar de juiste garnering? Verse koriander, geroosterde pinda's of verse pepers in fijne reepjes zien er mooi uit en brengen het gerecht extra op smaak.

Onze kooptip
Diverse winkels gespecialiseerd in oosterse waren bieden authentieke ingrediënten relatief goedkoop aan. Het voordeel hiervan is dat ze gegarandeerd een typische oosterse smaak opleveren. Veel kruiden en specerijen in de supermarkt zijn namelijk sterk aangepast aan de Belgische markt. Ze zijn niet aromatisch en evenmin scherp van smaak. Het is dan ook zinvol om een keer naar een Aziatische supermarkt te gaan. Vaak worden deze gerund door Chinezen, Koreanen of Thaise mensen en je kunt hier, in aanvulling op allerlei exotische groenten zoals tofoe, taugé en verschillende kruiden, ook het juiste advies krijgen.

Wil je meer? Schrijf je in bij WeightWatchers.be en krijg toegang tot meer artikelen, tips en recepten.
Meer informatie